I takt med globala hållbarhetsinitiativ gör även Leadsson, en av Sveriges största aktörer inom marknadsinformation, satsningar för att ställa om till grönare alternativ. I ett pressmeddelande skriver Leadsson att man siktar in sig på att bedriva en helt grön verksamhet med förnybara lösningar till 2023. Enligt företagets marknadschef, Niclas Jönsson, vill Leadsson vara ledande i sin nischade bransch.
– För oss är det viktigt att ta fram lämpliga och hållbara affärsinitiativ så att företagare kan bli grönare och samtidigt vara en del av vårt hållbarhetsarbete, säger Niclas Jönsson.
Bestämde sig för grönare alternativ
Leadsson är ett techbolag som arbetar med marknadsinformation och som hjälper företag att öka sin försäljning med rätt typ av affärsdata. Målgruppen är kunder som arbetar med försäljning och marknadsföring. För två år sedan övergick bolaget till digitala alternativ för att minska utskrifter, fakturor och papper. I samband med pandemin togs även beslut om att enbart verkställa digitala möten med kunder och affärsresor.
– För att vara ett medelstort bolag har vi hunnit med mycket i vårt hållbarhetsarbete. Inte nog med att vi gått över till digitala möten, kvitton, fakturor och dokument har vi i år slagit om till servrar som går på vindkraftverk, säger Jönsson.
– Det enda större klivet som återstår att få igenom och som vi ser fram emot är att vårt kontor ska gå på grön och förnybar energi innan slutet på 2023. Vi har redan sagt upp parkeringsplatser och uppmanar personal att cykla till jobbet eller åka med kollektivtrafik. Det är en enorm omställning som vi är stolta över, fortsätter han.
Enligt ett flertal vetenskapliga studier anses företag som satsar på hållbarhet vara mer attraktiva på marknaden som arbetsgivare, inte minst bland potentiella medarbetare. Likaså är det viktigt att företagen är verksamma i kommuner som arbetar för en hållbar utveckling. Detta lyfts fram i en rapport som tagits Essity, (red. anm. ett hygien- och hälsobolag).
”Råder vanliga missuppfattningar”
Niclas Jönsson säger att Stockholms Stad varit bra på den gröna omställningen men att det råder en missuppfattning gällande grön energi och att det behöver vara kostsamt att göra en sådan omställning. Så är inte fallet, enligt honom.
– Det råder absolut missuppfattningar, men det är ett faktum att företag kan räkna hem investeringarna enkelt med rätt typ av finansieringar och strategi. Kostnaden kan alltid räknas hem. Det är något man gör för samhället, också, säger han.
Innovativ aktör inom lead generation och marknadsinformation
Leadsson är en innovativ aktör inom affärsområdet lead generation och marknadsinformation. Tjänsteutbudet består av marknadsinformation, bland annat adresser till företag och adresser till privatpersoner, mailadresser och urval, skräddarsydda för kampanjer och marknadsföringsprojekt.