Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
lördag, juli 19, 2025
  • Nyheter
  • Teknik
  • Media & kommunikation
  • Marknadsföring
  • Fintech
  • Startups
  • Livsstil & hälsa
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Teknik
  • Media & kommunikation
  • Marknadsföring
  • Fintech
  • Startups
  • Livsstil & hälsa
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat

Hur AI förändrar IT-kanalens framtid

17 juni, 2024
AI

Av Mostyn Thomas, Senior Director of Security EMEA och Eric Östlund-Folkeryd, Microsoft AI GTM Lead EMEA på Pax8

En färsk rapport från IBM visar att 35 % av företagen globalt använder AI i sin verksamhet, och ytterligare 42 % säger att de aktivt undersöker hur de kan använda tekniken framöver. Detta belyser det stora intresset för teknikens potential. För de som säljer IT-tjänster är det en stor möjlighet, för IT-köpare har det blivit ännu viktigare än tidigare att hitta rätt tjänsteleverantörer. 

Dessa tjänsteleverantörer, Managed Service Providers (MSP), är mitt i stormens öga. De står nu inför kritiska strategiska beslut. För att säkerställa en konkurrenskraftig framtid måste deras ledningar noggrant definiera sin strategi framåt. Hur mycket ska verksamheten fokusera på att leverera AI-lösningar och de värdeadderande tjänster som kommer att vara avgörande? Ska företaget investera djupare i kapacitet och expertis inom data och rådgivning, utöver sin nuvarande kapacitet inom teknik, produktivitet, infrastruktur och säkerhet? Eller är det tillräckligt att använda tekniken inom den egna verksamheten, något som sannolikt blir nödvändigt inom det kommande decenniet? Dessa beslut kräver en balanserad bedömning av det arbete som krävs för att bli en Data- och AI-MSP, samt insikten om att andra företag sannolikt kommer att vilja driva AI-diskussioner med många av deras kunder i framtiden. 

Maximera kundvärde med AI och Data

En aktiv MSP söker alltid efter konkurrensfördelar, och idag är den kanske viktigaste möjligheten kombinationen av AI och data. Genom att arbeta med dessa verktyg kan MSP:er skapa nya möjligheter för sina kunder och sig själva. Det här kan ske på flera olika sätt;

Framför allt kan MSP:er skapa värde för sina kunder genom att introducera dem för möjligheterna med AI. Små och medelstora företag saknar ofta resurser, kunskap och tid att hitta och implementera AI-lösningar på egen hand. Genom att ge tillgång till skräddarsydda AI-verktyg, anpassade efter kundernas specifika behov, kan MSP:er skapa stort värde för dem i sin verksamhet. En MSP kan vägleda kunderna genom bästa praxis och strategier för att använda AI effektivt, för att hjälpa dem att nå konkreta fördelar. Det kan handla om automatisering och ökad produktivitet, förbättrad kundnöjdhet, ökad säkerhet och minskade kostnader. Det här kan göra att MSP:er ses som viktiga rådgivare och partners för sina kunder.

Från data till värde: AI:s evolution

AI-tekniken har som bekant gjort snabba framsteg, och mycket har handlat om bearbetningen av data. Maskininlärning var den teknik som först visade sig ha potential att utveckla verksamheten hos många företag. Maskininlärning är en gren av artificiell intelligens som gör det möjligt för datorer att lära sig av data genom att gradvis förfina matematiska formler som kan hitta samband och mönster I stora datamängder. Dessa algoritmer blir alltmer sofistikerade när de får tillgång till mer data, vilket gör det möjligt för dem att snabbt anpassa sig och identifiera trender och mönster i stora datamängder. De insikter som genereras kan sedan användas för att omforma affärserbjudanden och prioritera effektivitet och lönsamhet i företagets strategi. Nya lösningar har utvecklats för att bland annat stödja och förbättra beslutsfattande, analysera omvärlden genom ljud och bild, samt sammanlänka olika verksamhetsområden och datamängder som annars skulle vara nästan omöjliga att hantera manuellt.

Dessutom finns det nu fler möjligheter att förbättra effektiviteten och öka lönsamheten. En viktig aspekt är att frigöra tid för anställda så att de kan fokusera på de arbetsuppgifter som skapar mest värde. Maskininlärningens fördelar bygger på att behandla stora mängder av data – tillgången på data är en förutsättning. Detta blev bara ännu viktigare när generativ AI fick sitt genombrott för bara något år sedan. Detta har också satt kvaliteten på data i centrum. Rätt data kan med hjälp av dagens AI-verktyg driva en intensiv innovation, kreativitet och automatisering. MSP:er som kan hjälpa kunder att dra nytta av detta kan hjälpa kunderna öka tillväxten, minska risker och förbättra operativ effektivitet. 

I praktiken kan denna förbättrade AI-funktionalitet integreras i olika applikationer och tjänster, vilket gör det möjligt att utföra uppgifter som objektigenkänning och generering av text och media. Kunderna kan även bli mer effektiva och personliga i sina interaktioner med kunderna, såsom i kundtjänst, försäljning och marknadsföring.

Inte bara mer effektivt och snabbare – utan med ökad kvalitet

AI-verktyg kan också möjliggöra att arbetet utförs med bättre kvalitet. Föreställ dig hur engagerade anställda kan bli på möten om de inte behöver ägna tid åt att göra anteckningar? Eller hur mycket mer exakt en uppgift kan utföras när varje arbetare har tillgång till ett extra par ögon och öron för att kontrollera att ingenting har missats? 

Vidare kan beslut bli betydligt bättre när de inte baseras på ofullständig information. Med AI som kan sammanfatta och ifrågasätta text oavsett storlek eller komplexitet, vilket öppnar möjligheten att fatta beslut med en djupare förståelse och en ökad tillförlitlighet.

Insikter som hjälper kunderna

MSP:er har tillgång till stora mängder data från sina kunder. De insikter som kan utvinnas ur denna data är ovärderliga för MSP:er, eftersom de möjliggör en mycket exakt anpassning av lösningar. Automatisering blir också möjlig, vilket uppskattas av både MSP:er och deras kunder. Ofta har små och medelstora företag (SMB:er) inte strukturerat sin data på ett sätt som är lättillgängligt, varken för människor eller AI-lösningar. Detta öppnar upp för MSP:er att erbjuda bredare tjänster inom datahantering, utöver enbart AI-relaterade lösningar.

Nyckeln till framgång är att använda datadrivna insikter för att förstå kundernas beteenden, mönster och trender. Med AI-funktioner kan MSP:er ge anpassade rekommendationer baserade på varje kunds behov. Detta förbättrar samarbetet, stärker relationerna och kan på sikt leda till ökad försäljning och närmare samarbete.

Cybersäkerhetens utveckling och kanalens framtid

För MSP:er kan det vara svårt att hålla koll på alla de olika risker som kan hota kundernas data. Det är dessvärre vanligt att MSP:er prioriterar andra saker än att finjustera cybersäkerheten, eftersom detta inte är det som i första hand efterfrågas och prioriteras av kunderna. I värsta fall kan detta förstås sluta med ett intrång som hotar kundernas data och verksamhet. 

Även inom cybersäkerhet kan AI vara ett stöd. AI kan till exempel användas för att övervaka nätverket för att upptäcka mönster i nätverkstrafiken som tyder på att det finns säkerhetsproblem. Även i det här fallet kan MSP:er vara till hjälp för kunderna genom att hitta de AI-baserade verktyg som kan vara användbara för kunderna. 

MSP:er har alltså stora möjligheter att dra nytta av AI-utvecklingen. De kan både optimera sina egna processer och leverera skräddarsydda lösningar som ger kunderna en konkurrensfördel. I slutänden är det därmed möjligt att använda AI-teknik för att stärka positionen på marknaden. De som drar allra mest nytta av utvecklingen är dock förstås kunderna.

Tags: AI
DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Innovation

Redaktionen, Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Relaterade nyheter

Kentima lanserar WideQuick 14.0 med containers, BACnet och nytt API – en stor uppgradering för moderna SCADA-lösningar.
Teknik

Ny version av WideQuick markerar ny era för HMI och SCADA

Teknik

Debattartikel: En elbilsbrand till havs kan bli vår nästa Estonia

OnePlus Pad 3 är en elegant surfplatta i aluminium med 13,2-tumsskärm, avtagbart Smart Keyboard och Stylo 2-penna – en kraftfull enhet designad för både prestanda och produktivitet.
Teknik

Här är nya OnePlus Pad 3 – en klar vinnare inom surfplattor 2025!

Logitech lanserar G522 – ett nytt gamingheadset med toppkomfort, avancerat ljud och snygg design. Finns nu för 1 899 kr.
Teknik

Logitech G släpper nya G522 – ett headset för gamers med stil, komfort och kraft

Greenely öppnar för AI-optimering av hemmabatterier från Huawei, Sungrow och fler – nytt pilotprojekt rullas ut i Sverige.
Teknik

Greenely gör hemmabatterier smartare – pilotprojekt rullar ut över Sverige

Fingrar som knappar på dator
Teknik

Fem nya nyckeltal ska göra datacenter redo för AI-eran

Utvalda nyheter

Kvinna som använder in iPad

Begagnade produkter: En ökande trend i svenska konsumentbeteenden

Tangentbord

ServiceNow utökar samarbetet med Microsoft och Nvidia

David Treiberg

Små och medelstora företag tar täten med AI 

Populära nyheter

  • YouTube-kreatör

    YouTube-stjärnornas hemliga inkomster – Så mycket tjänar man på Youtube

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Hinge stormar fram i teknikvärlden: Nu tredje mest populära dejtingappen

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Shahed-136 drönare: En djupdykning i iransk teknik

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Möjligt förbud mot söktjänster efter integritetsklagomål

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Eskilstuna Track & Resort blir en av Europas mest hållbara racerbanor

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Senaste nyheterna

  • The Vault erbjuder svenskt digitalt panikrum – svar på växande cybersäkerhetshot
  • Ny version av WideQuick markerar ny era för HMI och SCADA
  • Debattartikel: En elbilsbrand till havs kan bli vår nästa Estonia

Kategorier

  • Fintech
  • Företagande
  • Livsstil & hälsa
  • Marknadsföring
  • Media & kommunikation
  • Okategoriserade
  • Startups
  • Teknik

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensinnovation.se

DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Media & kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt

DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Innovation

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Innovation. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i .

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Innovation
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.