Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
onsdag, mars 22, 2023
  • Nyheter
  • Media och kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Media och kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat

Svenskar skeptiska till andra online – 76 procent litar inte

76 % av svenskar vet inte vem de kan lita på online

28 februari, 2023
Person vid dator

I snitt spenderar svenskarna cirka 9 timmar online varje dag, vilket är mycket mer än de 7 timmar i snitt som vi sover. Det betyder dock inte att vi litar på säkerheten online.

Faktum är att 76 % av svenskarna uppger att de inte kan avgöra vem eller vad de kan lita på när de interagerar på internet. Dessutom förväntar sig 64 % att cybersäkerheten kommer att försämras under de kommande 12 månaderna. Det visar resultaten från en färsk undersökning som cybersäkerhetsföretaget F-Secure genomfört.

Undersökningsresultaten som presenteras i rapporten Living Secure, baseras på svaren från 7000 personer globalt, varav 1000 är från Sverige. Syftet med rapporten är att visa hur privatpersoner konsumerar internet och hur cybersäkerheten förhåller sig till detta.

Av de 9 timmar som vi spenderar online är i genomsnitt 4 timmar relaterade till arbete eller studier medan 5 timmar är nöje eller fritid. Enligt svenskarna är de viktigaste aktiviteterna online:

1. betala räkningar

2. skicka/ta emot e-post

3. övriga bankärenden/ekonomi

4. skicka meddelanden via SMS och appar som WhatsApp

5. läsa nyheter

Osäkerhet kring om säkerhetslösningarna räcker

En stor del av aktiviteterna online omfattar med andra ord hantering av både personlig och värdefull information, och för att skydda sig mot dataintrång använder 72 % någon form av säkerhetslösning. Trots det känner sig en majoritet (56%) osäkra på om deras digitala enheter är säkra eller inte.

”Med i princip dagliga rubriker om cyberbrottslighet som bedrägerier och dataintrång, är det inte så konstigt att majoriteten inte känner sig säkra online”, säger Timo Laaksonen, F-Secures vd. ”Den här känslan av osäkerhet baseras på verkliga händelser som säkerhetsbranschen tragiskt nog ännu inte lyckats komma åt”.

Hellre stulen bil än stulen identitet

Enligt rapporten har nästan en fjärdedel (24 %) av svenskarna filer, foton och kontakter som de tillsammans värderar till 50 000 SEK eller mer,  på sina digitala enheter. Resultaten visar också att 70 % av svenskarna hellre skulle få sin bil stulen, än att drabbas av identitetsstöld.

”Digitala tjänster har blivit synonymt med vårt vardagsliv”, säger Mikael Herrala, Business Development Manager, på F-Secure, Sverige. ”Den data vi genererar och hanterar online är otroligt värdefull för oss, vilket medför att många tycker att innehållet i deras telefon eller dator är värt långt mer än själva enheten i sig. Det är svårt att sätta ett pris på personliga data, integritet och känslomässiga värderingar.”

F-Secure har lanserat en heltäckande säkerhetslösning som tar hänsyn till integritet, identitetsskydd, lösenordshantering, bankskydd och föräldrakontroll kombinerat i en och samma app.

“Men det räcker inte med enbart enkelhet”, säger Herrala. “Vi måste också göra hela processen mindre komplicerad när det kommer till att förstå, avslöja dålig information och förbättra medvetenheten om onlinesäkerhet överlag.”

Living Secure-rapporten är ett steg i F-Secures strävan att ge allmänheten en korrekt bild av de cybersäkerhetsutmaningar som internetanvändare står inför.

Några av resultaten visar:

  • Dejting är den onlineaktivitet som får svenskar att känna sig mest sårbara, där 40 % av de tillfrågade säger att de kände sig utsatta när de letade efter kärlek.
  • Ungefär en tredjedel (31 %) säger att onlinespel fick dem att känna sig sårbara, och drygt en av fyra (23 %) sa att skapande av innehåll på sociala medier ökade deras sårbarhet.
  • Mer än en tredjedel av svenskarna (39 %) har mer än 1 000 bilder på sina mobila enheter. De vanligaste typerna av foton på telefoner är personliga bilder följt av semesterbilder.
  • Människor i åldrarna 18-34 spenderar mest tid online – 11 timmar per dag.
  • Bland barn är gaming mer populärt än sociala medier. Trots det oroar sig en större andel föräldrar sig för sina barns användning av sociala medier (60 %) än de oroar sig för spel (46 %).
DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Innovation

Redaktionen, Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Relaterade nyheter

Maria Ghildiyal
Media och kommunikation

ESSIQ förstärker i Stockholm med ny regionchef

Spelbranschen revolutionerar
Media och kommunikation

Ökade reklammöjligheter när spelandet når bredare publiker

Kåre Nordström blir ny Sverigechef för Orange Cyberdefense
Media och kommunikation

Kåre Nordström blir ny Sverigechef för Orange Cyberdefense

Leadsson vill kommunicera gröna omställningar
Marknadsföring

Leadsson vill kommunicera gröna omställningar

Utvalda nyheter

Google

Red Hat Ansible Automation Platform nu på Google Cloud

greenely

Kunder kan sänka elkostnaden med ny tjänst för elbilsladdning

Advanced Engineering initierar fler strategiska samarbeten till mötesplatsen för innovation och utveckling. Gothenburg Tech Week ansluter nu som partner till mässan.

Gothenburg Tech Week ansluter som partner till Advanced Engineering

Populära nyheter

  • Advanced Engineering initierar fler strategiska samarbeten till mötesplatsen för innovation och utveckling. Gothenburg Tech Week ansluter nu som partner till mässan.

    Gothenburg Tech Week ansluter som partner till Advanced Engineering

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Maskininlärning ska effektivisera läkemedelsproduktionen

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Unik finländsk innovation håller tandtrollen borta

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Refurbed växlar upp i Sverige – lanserar rekonditionerad elektronik till företagskunder

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Veeam lanserar plattform som hjälper bolag samtidigt som ransomware-attackerna ökar

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Senaste nyheterna

  • STIHL presenterar iMOW® – nästa generations robotgräsklippare
  • Salesforce har investerat 2,5 miljarder på ansvarsfull AI
  • Fintechbolaget Humla breddar med ZOO.se som samarbetspartner

Kategorier

  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Media och kommunikation
  • Startups
  • Teknik

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensinnovation.se

© DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Media och kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt

© DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Innovation

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Innovation. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i inställningarna.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Innovation
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.