Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
onsdag, mars 22, 2023
  • Nyheter
  • Media och kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Media och kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat

Ökade reklammöjligheter när spelandet når bredare publiker

23 februari, 2023
Spelbranschen revolutionerar

Spelbranschen (däribland videospel och e-sport väntas vara värd hela 211 miljarder amerikanska dollar år 2025 – dels till följd av stigande publiksiffror under pandemin.

Samtidigt ökar det digitala spelandet bland kvinnor och äldre, vilket gör reklamutrymmet i dessa kanaler allt mer attraktivt för kommersiella aktörer. Det menar revisions- och konsultbolaget Deloitte.

Spelandet nådde nya höjder under pandemin och trots att covid-19-relaterade restriktioner hävdes under 2022 fortsatte spelandet att öka i Skandinavien. År 2022 uppgav 33 procent av de tillfrågade i Deloittes studie Digital Consumer Trends 2022 – the Scandinavian Cut att de spelar dagligen – en ökning från 31 procent i 2021 års undersökning.

Äldre och kvinnor spelar allt mer

Att tiden man tillbringar på spelande minskar med åldern är nog inte en överraskning för de flesta. Vad som däremot kan förvåna är att äldre generationer inte ligger så långt efter som man kan tro. Till exempel är det bara hälften så troligt att personer i åldern 65-75 spelar spel ibland som det är att 18-24-åringar gör det. Dessutom spelar 25 procent av 65-75-åringar spel dagligen, jämfört med 40 procent av 18-24 åringar.

– Undersökningen visar att myterna om tonårsspelaren och den enstaka vuxna som tillbringar dödtid med att spela på mobilen tillhör det förflutna. Idag spänner spelande – inklusive dagligt spelande – över alla åldersgrupper, säger Aleksandar Petrovic, Manager på Deloitte.

Även myten om att det främst är män som spelar visar sig vara felaktig. Idag spelar fler kvinnor än män, framförallt på smartphones. 36 procent av kvinnliga svarande uppger att de spelar varje dag, jämfört med 30 procent av manliga svarande. Klyftan är något större än i 2021 års undersökning där motsvarande siffror var 34 respektive 29 procent.

Stora möjligheter för reklam

I takt med att spelandet når en allt bredare publik blir annonsering på spelplattformar allt mer attraktivt för kommersiella aktörer som vill nå en bred målgrupp. Men det finns även stora möjligheter för riktade marknadsföringskampanjer, inte minst inom e-sport. Deloittes studie Let’s Play! 2022 – the European Esports Market visar att tillväxten inom e-sport drivs av Millennials och Generation Z, och även om ökningen av publiksiffror under pandemiåren stannat till är intresset betydligt större än vad det var innan pandemin.

– E-sport är en utmärkt kanal för att nå en smalare, mer specifik publik, medan digitala spel är ett sätt att kommunicera med allmänheten. En ytterligare differentiering för ett målgruppsspecifikt tillvägagångssätt är de olika genrerna som finns inom dator-, tv- och mobilspel, säger Aleksandar Petrovic.

På frågan om de sponsringskategorier som kommer vara viktigast för den långsiktiga utvecklingen av e-sportssektorn rankar marknadsexperter tillverkare av datorhårdvara (79 procent) högst, följt av telekom (58 procent) och utrustning för videospel (52 procent). Andra kategorier utan direkt koppling till e-sport på topp-tiolistan är livsmedelsföretag (48 procent), mode (40 procent) och banksektorn (38 procent), som alla varit synliga inom e-sport de senaste åren.

– En intressant spaning från rapporten är att e-sportpubliken dessutom är mer mottaglig för och positivt inställd till reklam än de som inte tittar på e-sport. Hela 69 procent av e-sportstittare säger att de tycker att reklam är användbar och informativ, jämfört med 48 procent av de som inte ser på e-sport, säger Aleksandar Petrovic.

Hur läget ser ut inom spelindustrin kan du läsa mer om på ABC Nyheter.

Tags: iGaming
DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Innovation

Redaktionen, Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Relaterade nyheter

Person vid dator
Media och kommunikation

Svenskar skeptiska till andra online – 76 procent litar inte

Maria Ghildiyal
Media och kommunikation

ESSIQ förstärker i Stockholm med ny regionchef

Kåre Nordström blir ny Sverigechef för Orange Cyberdefense
Media och kommunikation

Kåre Nordström blir ny Sverigechef för Orange Cyberdefense

Leadsson vill kommunicera gröna omställningar
Marknadsföring

Leadsson vill kommunicera gröna omställningar

Utvalda nyheter

Google

Red Hat Ansible Automation Platform nu på Google Cloud

greenely

Kunder kan sänka elkostnaden med ny tjänst för elbilsladdning

Maria Ghildiyal

ESSIQ förstärker i Stockholm med ny regionchef

Populära nyheter

  • Advanced Engineering initierar fler strategiska samarbeten till mötesplatsen för innovation och utveckling. Gothenburg Tech Week ansluter nu som partner till mässan.

    Gothenburg Tech Week ansluter som partner till Advanced Engineering

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Maskininlärning ska effektivisera läkemedelsproduktionen

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Unik finländsk innovation håller tandtrollen borta

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Refurbed växlar upp i Sverige – lanserar rekonditionerad elektronik till företagskunder

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Veeam lanserar plattform som hjälper bolag samtidigt som ransomware-attackerna ökar

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Senaste nyheterna

  • STIHL presenterar iMOW® – nästa generations robotgräsklippare
  • Salesforce har investerat 2,5 miljarder på ansvarsfull AI
  • Fintechbolaget Humla breddar med ZOO.se som samarbetspartner

Kategorier

  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Media och kommunikation
  • Startups
  • Teknik

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensinnovation.se

© DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Media och kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt

© DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Innovation

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Innovation. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i inställningarna.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Innovation
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.