Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
fredag, september 22, 2023
  • Nyheter
  • Media och kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Media och kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat

Nu är det dags att packa upp AFIR

3 juli, 2023
chargepoint

En hörnsten i EU:s Green Deal-målsättning att uppnå 90 % minskning av transportrelaterade växthusgasutsläpp till år 2050 är behovet att driva på elektrifieringen av alla vägtransporter. EU-överenskommelsen att alla nya bilar ska vara utsläppsfria senast år 2035 har fått allas blickar att riktas mot medlagstiftarna i hopp om att de ska leverera ett ambitiöst stödramverk för att möjliggöra laddning av alla de många elfordon som spås fortsätta rullas ut i Europa framöver.

I slutet av mars klubbade EU igenom sin politiska överenskommelse kring Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), som i hög grad kommer att påverka Europas framtida infrastrukturlandskap för elfordon.

En utbyggnad av laddinfrastruktur står för dörren

Vid en första anblick har AFIR likheter med en policy som USA:s president Biden upprättade för att få till ett nätverk av 500 000 publika laddplatser till år 2035, då båda initiativen syftar till att stödja förarnas förtroende och undvika räckviddsångest vid omladdning. Men där slutar också likheterna.

USA har implementerat ett finansieringssystem på flera miljarder dollar för att uppnå laddinfrastrukturmålet, med specifika laddningsprojekt för motorvägar, samhällen, hamnar och landsbygdsområden över hela landet, medan AFIR istället har satt upp kriterier för EU:s medlemsländer att själva distribuera sin elbilsinfrastruktur och generera dess offentliga finansieringen.

AFIR kräver att alla EU-länder ska följa specifika regler vid utrullning av publik laddinfrastruktur för såväl personbilar som lastbilar. Som en del av dessa regler kommer EU-länderna att behöva uppfylla specifika energikapacitetsmål i kombination med avståndsbaserade mål längs huvud- och motorvägar.

Alla laddföretag står redo att stödja regeringar med det rullande programmet av mål som länderna förväntas uppfylla under de kommande åren. Det kommer framför allt att finnas en stor potential i att förbereda sig för eldrivna fordonsparker med tunga fordon. De företag som vill investera i elbilsladdning kommer kunna säkerställa att deras förare kan ladda var som helst (via alla betalningsmetoder), samt att infrastrukturen är pålitlig och lättillgänglig.

Eldrivna passagerarfordon

Europeiska länder kommer att behöva tillhandahålla en effektkvot på 1,3 kW respektive 0,8 kW för alla el- och plug-in-hybrida passagerarfordon, via sina publika laddstationer. Kravet är utformat för att säkerställa att de nationella laddnätverken växer proportionellt med antalet elfordon. Dessutom inkluderar AFIR ambitiösa avstånds- (laddmöjligheter minst var 60:e km på huvudvägar) och elkapacitetsmål som länder förväntas uppfylla längs stora motor- och pendlarvägar.

Ökade krav på laddplatsoperatörer

Operatörer av laddstationer, såsom laddnätverk, detaljhandelsföretag mm, står samtidigt inför en mängd krav på att leverera tillräcklig teknik för att möjliggöra betalning, prisvisning och pålitliga laddlösningar. För att garantera att alla elbilsförare kan komma åt offentlig infrastruktur måste alla laddpunkter aktivera ad-hoc-laddning, vilket innebär att förare inte behöver prenumerera eller förregistrera sig.De måste se till att infrastruktur installerad från 2024 och framåt tillåter betalning via kontaktlösa (NFC) medel eller genom användning av betalkortsläsare. Från 2027 gäller även samma krav för operatörer som sköter publik infrastruktur för tunga fordon längs stora motorvägar och vid rastplatser.

Laddstationsoperatörer måste också se till så att betalnings- och prisvisningsfunktionerna alltid är tillgängliga för slutanvändare, med regelbundna underhållsinsatser, samt reparationsåtgärder när fel upptäcks. Tjänsteleverantörer av elmobilitet (EMSP:er) måste garantera att elbilsförare har en tydlig uppfattning om laddkostnaderna innan de påbörjar en laddsession. Allt detta kommer i hög grad att främja och standardisera elbilsförarnas laddupplevelse på offentliga platser.

Gynnsamt för vagnparksoperatörer, tekniker och elbilsförare

Det offentliga infrastrukturnätet kommer att bli allt tätare, oavsett om förarna pendlar inom städer eller kör längre avstånd, vilket gynnar alla, inte minst vagnparksoperatörer. Det stora utbyggnadsbehovet över hela Europa kommer dessutom att kräva många skickliga tekniker, då behovet av underhåll vid laddstationer kommer att öka rejält. Behovet skulle kunna motsvara skapandet av över 280 000 jobb inom e-mobilitetssektorn till år 2030.

När det kommer till konsumenterna så kommer de att kunna köpa elbilar med vetskapen om att infrastrukturen de använder över hela Europa är pålitlig, tillgänglig och välfungerande. Ökningen av pristransparens inför laddsessioner kommer också att hjälpa till att undvika förvirring för förarna, särskilt när det gäller roaming mellan olika länder.

När det reglerande framtida landskapet för den europeiska e-mobilitetssektorn nu är fastställt kan vi förvänta oss att se en enorm expansion för denna sektor framöver. Det långsiktiga regelverket kommer att garantera en omfattande utbyggnad av infrastrukturen över hela kontinenten och ge förarna förtroendet att kunna åka var som helst i sina elbilar.

Av: Antti Vainio, Manager, Public Policy, Nordics, ChargePoint

 

DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Innovation

Redaktionen, Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Relaterade nyheter

Dell Technologies lanserar en ny generation av VxRail med förbättrad AI-prestanda och effektivitet.
Teknik

Dell Technologies lanserar VxRail med förbättrad AI-prestanda

Skyltfönster, Apple
Teknik

Apple lanserar Iphone 15 med banbrytande funktioner

Ridsport
Startups

Ridesum förvärvar brittisk AI-teknik för att revolutionera ridträning

Dell Technologies introducerar NativeEdge, en plattform som förenklar hantering och säkerhet i global edge-infrastruktur.
Teknik

Dell Technologies lanserar NativeEdge för att förenkla global edge-infrastruktur

Shahed-136 drönare
Teknik

Shahed-136 drönare: En djupdykning i iransk teknik

Skyltfönster, Apple
Teknik

Produktionen av skärmar för iPhone 15 har börjat

Utvalda nyheter

Leadsson vill kommunicera gröna omställningar

Leadsson vill kommunicera gröna omställningar

Google

Google döms att betala miljardbelopp för Chromecast-patentintrång

Lena Axelson, chef för webben på BWH Hotel Group Skandinavien

BWH Hotel Group satsar stort på digitalisering med ny webbplats som startskott

Populära nyheter

  • Med sin snabba expansion och starka fokus på innovation, är Hinge en tydlig spelare att hålla koll på i den digitala dejtingindustrin, vilken fortsätter att förändras och utvecklas med hjälp av teknik.

    Hinge stormar fram i teknikvärlden: Nu tredje mest populära dejtingappen

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Shahed-136 drönare: En djupdykning i iransk teknik

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Atea och Microsoft samarbetar för att digitalisera svensk välfärd med AI

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • BWH Hotel Group satsar stort på digitalisering med ny webbplats som startskott

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Salesforce-undersökning: Svenskar näst lugnast globalt över AI:s frammarsch på arbetsmarknaden

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Senaste nyheterna

  • TCS Trail hyllas med internationella priser – återkommer i TCS Lidingöloppet 2023
  • Equinor satsar på digitalisering och AI för att uppnå sina klimatambitioner
  • Dell Technologies lanserar VxRail med förbättrad AI-prestanda

Kategorier

  • Fintech
  • Företagande
  • Marknadsföring
  • Media och kommunikation
  • Startups
  • Teknik

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensinnovation.se

© DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Media och kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt

© DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Innovation

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Innovation. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i inställningarna.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Innovation
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.