En ny rapport från webbanalystjänsten Piwik PRO avslöjar att nästan tre fjärdedelar av företagsledare i europeiska bolag föredrar att använda program och tjänster från EU-baserade företag istället för amerikanska techjättar. Denna förskjutning i företagsval drivs främst av GDPR (General Data Protection Regulation) och farhågor kring dataskydd i amerikansk lagstiftning.
GDPR och dataskydd svänger företagens beslut
De senaste veckorna har både Facebook och Microsoft bötfällts för bristande efterlevnad av GDPR-kraven, vilket har fått företag att bli mer medvetna om deras ansvar för behandlingen av personuppgifter och riskerna med att använda tjänster från bolag som lyder under amerikansk datalagstiftning. Enligt Piwik PRO:s undersökning föredrar nu nästan 73 procent av vd:ar och marknadschefer i europeiska företag EU-baserade leverantörer av marknadsföringssystem och tjänster över deras amerikanska motsvarigheter.
– Motvilligheten och tveksamheten inför GDPR minskar, samtidigt som vi ser att företagen blir allt bättre på att verka inom den lagstiftning och ramverk som råder. Dessutom märker företagen allt fler fördelar med detta, där en förbättrad kundupplevelse är ett tydligt exempel. Något som blir allt viktigare i den hårda konkurrens som råder, säger Piotr Korzeniowski, vd på analyticsföretaget Piwik PRO.
Google Analytics stänger ned – datasäkerheten i fokus
Ett exempel på denna förändring är Google Analytics, vars mest populära version, GA3 eller Universal Analytics, planeras att stängas ner den 1 juli i år till följd av GDPR-granskningar. Denna stängning har tvingat användare att söka alternativa analystjänster, med ett ökat fokus på datasäkerhet vid valet av ny tjänst.
– ”Efter fem år av GDPR är det glädjande att se att allt fler företag tar ett större ansvar när det gäller den personliga integriteten på nätet. Kravet och förväntan från konsumenterna och webbplatsbesökarna kommer visa att de företag som bortser från att GDPR-anpassa sin verksamhet kommer hamna på efterkälken,” säger Lisette Meij, dataskyddsombud på Piwik PRO.
Med de ständiga utmaningarna kring dataskydd och GDPR-efterlevnad verkar det som om EU-baserade tjänster står starka i konkurrensen med amerikanska techjättar. Denna trend speglar vikten av datasäkerhet och efterlevnad av dataskyddsbestämmelser för dagens företag.