Det svenska startupbolaget The Waste Free Co Sweden AB, grundat 2024 av Estefanía Coral, har fått in kapital från entreprenörerna Thomas Sonesson och John Lundqvist. Investeringen ska användas för att skala upp bolagets koncept med påfyllningsstationer för lösviktsprodukter – en lösning som ska minska användningen av engångsplast i livsmedelsbutiker, på kontor och hotell.
Nya investerare med stark erfarenhet
Thomas Sonesson, tidigare grundare av Gallerix och tidig investerare i bland annat Royal Streaming, K360 och The Friendly Swede, ser stort värde i bolagets koncept.
– Med Estefanias drivkraft och engagemang kändes denna investering både stimulerande och inspirerande samt med ett gott syfte, säger Thomas Sonesson.
John Lundqvist, som grundade succébolaget The Friendly Swede och investerat i KitchenTime, fyller i:
– För mig representerar The Waste Free Co det bästa av två världar. En passionerad och ultra-genuin entreprenör; Estefania, med en affärsidé som minskar allt plastskräp vi människor genererar. Superkul att få vara med på resan!
Inspirerad av personliga erfarenheter
Estefanía Coral, som flyttade till Sverige från Colombia för sju år sedan, berättar att idén föddes ur personliga upplevelser. Efter resor där hon sett plastföroreningar i haven och den omfattande användningen av engångsförpackningar bestämde hon sig för att agera.
– Det känns fantastiskt att ha förtroende från två viktiga investerare med så stor erfarenhet. Deras tilltro till vår vision och vilja att stödja vår resa betyder mycket. Detta är bara början, säger Estefanía Coral, vd och grundare.
Den första investeringsrundan innebär att Sonesson och Lundqvist köper in sig på totalt 10 procent, med option på ytterligare 10 procent beroende på bolagets tillväxt. Köpeskillingen är inte offentlig. Sedan tidigare äger Nils Engvall, grundare av Wasabi Web, 20 procent. Coral är fortsatt största ägare.
Expansion med fokus på butiker, kontor och hotell
The Waste Free Co erbjuder refillstationer för bland annat torkad frukt, nötter, frön, hygienartiklar och andra produkter på lösvikt. Konceptet startade i samarbete med ICA Kvantum Gränby och ska nu expandera till fler livsmedelsbutiker.
Utöver dagligvaruhandeln satsar bolaget på lösningar för kontor – där de vill ersätta den traditionella fruktkorgen med mer hållbara alternativ – samt för hotell. Samarbeten finns redan med Clarion Hotel® Gillet, Diös Fastigheter, StrongPoint och japanska DIGI Global.
Med nytt kapital planerar bolaget att etablera fler stationer, utveckla produktportföljen och investera i teknik, logistik och marknadsföring.
Mot en nordisk ledarroll
Visionen är att bli Nordens ledande aktör inom refill- och avfallsfria lösningar. Genom att minska förpackningsavfallet och förändra konsumtionsmönster vill The Waste Free Co bidra till mer hållbara branscher och ett minskat plastavtryck.










