Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
måndag, juni 23, 2025
  • Nyheter
  • Teknik
  • Media & kommunikation
  • Marknadsföring
  • Fintech
  • Startups
  • Livsstil & hälsa
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Teknik
  • Media & kommunikation
  • Marknadsföring
  • Fintech
  • Startups
  • Livsstil & hälsa
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat

Hallsberg får unik anläggning för avisning av tåg – minskar förseningar drastiskt

12 december, 2024
Tåg

En ny avisningsanläggning för tåg i Hallsberg väntas revolutionera järnvägstrafiken under vintermånaderna. Anläggningen, som är den enda i sitt slag i Sverige, kan avisera tåg på bara 1–3 timmar, jämfört med upp till ett dygn med äldre metoder.

Snö och is – en utmaning för tågen

Under vintern kan snö och is ställa till stora problem för tågen. I vissa fall kan de orsaka så pass allvarliga fel att tågen tvingas stanna helt, vilket leder till förseningar. Problem som uppstår är exempelvis:

  • Dörrar som fastnar – vilket gör det svårt för passagerare att kliva av och på tåget.
  • Bromsar som fryser fast – vilket kan göra att tågen måste tas ur trafik för reparation.
  • Is som faller av i växlar – vilket riskerar att blockera järnvägsväxlar och kräver att personal kallas in för att rensa bort isen.

Men med den nya avisningsanläggningen i Hallsberg förväntas dessa problem kunna åtgärdas snabbare. Tåg som tidigare behövde stå stilla i upp till ett dygn för att avisas kan nu bli klara på 1–3 timmar, beroende på mängden is.

– Det kommer att betyda väldigt mycket för våra resenärer. Tågen ska ju vara ute på spåren, säger Tomas Steiner, inköpare på SJ, till SVT.

Unik metod för snabbare avisning

Avisning av tåg sker på flera håll i Sverige, men anläggningen i Hallsberg är unik. Anläggningen är byggd för att kunna avisera tåg på ett sätt som är både snabbare och mer hållbart än äldre metoder.

Processen går till så här:

  1. Uppvärmning av luft – En stor biogaspanna värmer upp luften, som sedan leds genom rörsystem till vagnhallen.
  2. Skapande av vattendimma – Samtidigt sprutas vatten ut och skapar en fin vattendimma som virvlar runt tåget.
  3. Hög luftfuktighet – Den höga luftfuktigheten gör att isen lossnar snabbare och smälter bort.

– Det är en stor biogaspanna som värmer luften, berättar Pierre Starck, projektledare på företaget, för SVT.

Den varma, fuktiga luften omges tåget och hjälper till att smälta isen snabbt och effektivt. Metoden är ett betydande tekniskt steg framåt, särskilt jämfört med den mer traditionella metoden där is skrapas av manuellt eller tinas med varmluftspistoler.

Hållbar återanvändning av luft och vatten

En annan särskild aspekt av anläggningen i Hallsberg är dess hållbarhetsfokus. För att spara resurser återanvänds både luft och vatten:

  • Återanvändning av luft – Luften som värmts upp återcirkuleras och används på nytt i systemet.
  • Återvinning av vatten – När isen smälter rinner vattnet ner i ett stort kar under tåget. Vattnet renas och används på nytt, vilket minskar vattenförbrukningen.

Denna metod gör att anläggningen är energi- och resurseffektiv. Det minskar också miljöpåverkan genom att spara energi och vatten, något som ligger i linje med Sveriges ambitioner att minska utsläpp från järnvägssektorn.

SJ får förtur till anläggningen

Den nya anläggningen i Hallsberg är i första hand till för att underlätta driften för SJ:s X40-tåg, de grå dubbeldäckartågen. SJ har förtur till anläggningen under nattetid, från klockan 22 till 06, enligt ett kontrakt med anläggningens operatör.

Med bättre tillgång till avisning hoppas SJ kunna minska störningar och förseningar under vintermånaderna. Eftersom isbildning på tågen kan leda till flera allvarliga fel, är snabb och effektiv avisning avgörande för att tågen ska kunna hållas i trafik.

– Det är en viktig del av att säkerställa att tågen är på spåren i tid, säger Tomas Steiner från SJ.

Tags: Återanvändning av vattenAvisningsanläggningBiogaspannaHallsbergJärnvägstrafikMiljöteknikPierre StarckResurseffektivitetSJSvenska järnvägenTågförseningarTågteknikTomas SteinerX40-tåg
DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Innovation

Redaktionen, Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Relaterade nyheter

Jens Eriksvik, vd på Algorithma
Teknik

Vem styr din AI? Svenska företag tappar kontrollen över sin teknikstack

El-ledningar
Teknik

Göteborgs elektrifiering tar fart – men varnas för kapacitetsbrist

Servicerobotar guidar kunder i matbutiker – ett tekniksprång som ska minska stress och öka hållbarhet.
Teknik

Servicerobotar visar vägen i butik – en ny vardag i matvaruhandeln

Tetra Pak och Axjo vill skala upp återvinningen av dryckeskartonger med ny teknik för att omvandla PolyAl till nya produkter.
Teknik

Tetra Pak och Axjo utvecklar ny teknik för återvinning av dryckeskartonger

Forskaren Rike Stelkens från Stockholms universitet har skapat öl med unik jäst från Patagonien – nu blir forskningen till företag.
Teknik

Vild jäst, vetenskap och oväntad öl – SU-forskaren bakom ny brygginnovation

Cybersäkerhet
Teknik

AI och automatisering driver ny våg av cyberbrott – varnar FortiGuard Labs

Utvalda nyheter

Kontorspersonal

Hur företag kan skydda sig mot utvecklande cyberhot i en föränderlig värld

Doktor

Kan digitalisering vara lösningen på Sveriges vårdkris?

man med telefon

Instagram testar ny funktion – låsta Reels med hemliga koder

Populära nyheter

  • YouTube-kreatör

    YouTube-stjärnornas hemliga inkomster – Så mycket tjänar man på Youtube

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Hinge stormar fram i teknikvärlden: Nu tredje mest populära dejtingappen

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Shahed-136 drönare: En djupdykning i iransk teknik

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Möjligt förbud mot söktjänster efter integritetsklagomål

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Eskilstuna Track & Resort blir en av Europas mest hållbara racerbanor

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Senaste nyheterna

  • Vem styr din AI? Svenska företag tappar kontrollen över sin teknikstack
  • EU:s Data Act förändrar spelplanen – därför måste ledningsgrupperna agera
  • Lennart ska förändra redovisningsbranschen – världens första AI-konsult lanseras i Sverige

Kategorier

  • Fintech
  • Företagande
  • Livsstil & hälsa
  • Marknadsföring
  • Media & kommunikation
  • Okategoriserade
  • Startups
  • Teknik

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensinnovation.se

DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Media & kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt

DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Innovation

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Innovation. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i .

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Innovation
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.