Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
måndag, juni 23, 2025
  • Nyheter
  • Teknik
  • Media & kommunikation
  • Marknadsföring
  • Fintech
  • Startups
  • Livsstil & hälsa
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Teknik
  • Media & kommunikation
  • Marknadsföring
  • Fintech
  • Startups
  • Livsstil & hälsa
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Innovation
Inga träffar
Se alla resultat

Googles beslut att behålla tredjeparts-cookies väcker frågor om integritet och framtidens digitala annonsering

5 september, 2024
Fingrar som knappar på dator

Efter år av spekulationer och förväntningar meddelade Google i somras att tredjeparts-cookies kommer att finnas kvar. Beslutet, som har mött blandade reaktioner, påverkar inte bara privatpersoner utan också svenska företag inom den digitala annonsindustrin. Piotr Korzeniowski, vd för Piwik PRO, delar sina tankar kring vad detta innebär för branschen och för användarna.

En besvikelse för de som väntat på förändring

– Vi kan konstatera att Google lovade mycket, men till sist blev det ett platt fall när det kommer till utfasningen av tredjeparts-cookies. Ett besked som förvisso är välkommet av den digitala annonsindustrin, men det får samtidigt ses som ett misslyckande då många annonsörer hade räknat med en avveckling och följaktligen redan har anpassat sin annonsering och kommunikation, säger Piotr Korzeniowski.

Många företag hade förberett sig för en framtid utan tredjeparts-cookies genom att utveckla nya strategier och anpassa sina verktyg. Nu ställs de inför en situation där de måste balansera mellan fortsatt användning av dessa cookies och den ökande efterfrågan på integritetsvänliga lösningar.

Integritetsfrågan kvarstår

– Det är också viktigt att komma ihåg att problematiken när det gäller kvalitén i den tredjepartsdata som används kvarstår. Något som marknadsförare behöver vara medvetna om även framöver. Insamling av integritetsvänlig förstapartsdata kvarstår som den mest framtidssäkra formen av datainsamling, förklarar Korzeniowski.

Google har också introducerat en ny funktion i Chrome som ger användare möjlighet att göra mer ”informerade val” kring sitt webbsurfande. Detta initiativ kan ses som ett försök att möta den växande oro över integritetsfrågor, men hur effektivt det kommer att vara återstår att se.

Framtidens annonsering och förtroendebyggande

– Hur detta kommer att drabba privatpersoner som besöker en webbplats återstår att se. Det vi vet är att annonsering med hjälp av tredjeparts-cookies kommer att finnas kvar som en av de primära formerna av marknadsföring. Samtidigt ser vi en försiktig uppgång i mer integritetsvänlig annonsering, som exempelvis kontextuell annonsering, konstaterar Piotr Korzeniowski.

Korzeniowski betonar vikten av att företag, oavsett vilken annonsstrategi de väljer, fokuserar på att bygga förtroende med sina kunder och följer gällande lagar och regler. Han avslutar med en uppmaning:

– Oavsett vilken väg företagen väljer när det kommer till annonsering och marknadsföring är det viktigt att bygga förtroende med kunden och samtidigt följa gällande lagstiftning och regelverk. Därför är det viktigt att informera om vilken typ av data som samlas in, ge besökaren möjlighet att välja bort datainsamling, men också förklara varför data samlas in, avslutar Piotr Korzeniowski, vd på analytics- och dataaktiverings-leverantören Piwik PRO.

Tags: DatahanteringDigital annonseringGoogleIntegritetMarknadsföringPiwik PROTredjeparts-cookies
DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Innovation

Redaktionen, Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Relaterade nyheter

Jens Eriksvik, vd på Algorithma
Teknik

Vem styr din AI? Svenska företag tappar kontrollen över sin teknikstack

El-ledningar
Teknik

Göteborgs elektrifiering tar fart – men varnas för kapacitetsbrist

Servicerobotar guidar kunder i matbutiker – ett tekniksprång som ska minska stress och öka hållbarhet.
Teknik

Servicerobotar visar vägen i butik – en ny vardag i matvaruhandeln

Tetra Pak och Axjo vill skala upp återvinningen av dryckeskartonger med ny teknik för att omvandla PolyAl till nya produkter.
Teknik

Tetra Pak och Axjo utvecklar ny teknik för återvinning av dryckeskartonger

Forskaren Rike Stelkens från Stockholms universitet har skapat öl med unik jäst från Patagonien – nu blir forskningen till företag.
Teknik

Vild jäst, vetenskap och oväntad öl – SU-forskaren bakom ny brygginnovation

Cybersäkerhet
Teknik

AI och automatisering driver ny våg av cyberbrott – varnar FortiGuard Labs

Utvalda nyheter

Elfärja i Stockholm

Stockholm toppar listan över världens mest hållbara städer

Roborock Saros Z70 revolutionerar hemstädning

Roborock revolutionerar hemstädning med vikbar robotarm på CES 2025

Tangentbord

Brist på IT-säkerhetsutbildning hotar svenska arbetsplatser

Populära nyheter

  • YouTube-kreatör

    YouTube-stjärnornas hemliga inkomster – Så mycket tjänar man på Youtube

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Hinge stormar fram i teknikvärlden: Nu tredje mest populära dejtingappen

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Shahed-136 drönare: En djupdykning i iransk teknik

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Möjligt förbud mot söktjänster efter integritetsklagomål

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Eskilstuna Track & Resort blir en av Europas mest hållbara racerbanor

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Innovation

Dagens Innovation är en inspirerande och digital nyhetsportal. Vi skriver om media, kommunikation, fintech, teknik och startups. Våra besökare är beslutsfattare, entreprenörer, chefer och personer i ledarskapsroller som förändrar det svenska näringslivet.

Senaste nyheterna

  • Vem styr din AI? Svenska företag tappar kontrollen över sin teknikstack
  • EU:s Data Act förändrar spelplanen – därför måste ledningsgrupperna agera
  • Lennart ska förändra redovisningsbranschen – världens första AI-konsult lanseras i Sverige

Kategorier

  • Fintech
  • Företagande
  • Livsstil & hälsa
  • Marknadsföring
  • Media & kommunikation
  • Okategoriserade
  • Startups
  • Teknik

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensinnovation.se

DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Media & kommunikation
  • Fintech
  • Marknadsföring
  • Startups
  • Teknik
  • Kontakt

DagensInnovation.se – Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Innovation

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Innovation. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i .

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Innovation
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.