Företag i Europa och Mellanöstern satsar mer än någonsin på AI. Men ny forskning från ServiceNow och Oxford Economics visar att förmågan att skala upp och använda tekniken effektivt har minskat – och Sverige halkar efter.
Fler AI-satsningar, men lägre mognad
Trots ökade AI-investeringar har den genomsnittliga AI-mognaden i Europa och Mellanöstern sjunkit med tio poäng på ett år – från 44 till 34 av 100. Det visar det nya Enterprise AI Maturity Index 2025, som tagits fram av ServiceNow i samarbete med Oxford Economics. Sveriges AI-mognadspoäng ligger i nivå med regionens genomsnitt, men har också minskat med nio poäng sedan föregående mätning.
– Organisationer i Europa och Mellanöstern ökar takten i implementeringen av AI, men många är fortfarande i ett tidigt skede av sin resa. Nu är det dags att bygga vidare på detta momentum, säger Cathy Mauzaize, President, EMEA på ServiceNow.
Undersökningen bygger på svar från 4 500 chefer i 16 länder, varav 1 950 i Europa och Mellanöstern. Den fokuserar på fem pelare för AI-mognad: strategi och ledarskap, arbetsflöden, talang, styrning och investeringar.
AI går snabbare än organisationerna hinner med
En viktig förklaring till nedgången i mognadspoäng är att tekniken utvecklas snabbare än företagens interna förmåga att anpassa sig. Nästan hälften av företagen i regionen (47 %) har lanserat över 100 AI-användningsfall det senaste året. Men bara sex procent har implementerat AI i större skala.
I Sverige befinner sig 93 procent av organisationerna fortfarande i ett experimentellt stadie. Endast sju procent uppger att de har implementerat AI brett i verksamheten.
Agentisk AI – stor potential, låg förståelse
Agentisk AI – det vill säga AI som kan agera autonomt – beskrivs i rapporten som nästa stora steg. Men kunskapen om tekniken varierar. Endast 20 procent av organisationerna säger att de är mycket bekanta med begreppet. Trots det planerar 42 procent att implementera agentisk AI inom det kommande året.
De företag som varit tidigt ute rapporterar tydliga resultat:
– 58 % har sett förbättrade bruttomarginaler
– 59 % har ökad effektivitet och produktivitet
– 60 % rapporterar bättre kund- eller användarupplevelser
Bristande styrning största hindret
Trots framstegen med tekniken har arbetet med AI-styrning tappat fart. Endast 42 procent av organisationerna i Europa och Mellanöstern gör nu betydande framsteg inom datastyrning – en minskning från 45 procent förra året. I Sverige är siffran något bättre, 46 procent, men fortfarande långt ifrån tillräckligt.
Bristen på styrning pekas ut som det största hindret för att kunna skala AI på ett säkert sätt. Datasäkerhet är också den fråga som flest svenska organisationer identifierar som den största utmaningen.
– För att skala AI på ett säkert och effektivt sätt måste styrningen vara grunden till arbetet – inte en eftertanke, betonar ServiceNow.
Slutsats: Grunden måste byggas nu
Med en förväntad AI-investering på 144,6 miljarder dollar i Europa till 2028 är möjligheterna enorma – men bara om rätt förutsättningar skapas. Det kräver investeringar i datainfrastruktur, en tydlig strategi för AI-styrning och kompetensutveckling på bred front.
ServiceNows uppmaning är tydlig: tekniken är redo – nu måste organisationerna bli det också.